DE VIJF VOCALEN

Herinneringen uit de geschiedenis van De Vijf Vocalen


Inpakken


De hier weergegeven letterlijke tekst getuigt ervan hoe in de jaren vijftig van de vorige eeuw al dan niet succesvol gestreefd werd naar efficiënt en doelmatig werken.

Op 16 oktober 1952 was de expeditieknecht Maarten bezig met het inpakken van een verzameling boeken voor het Bestelhuis. Hem was gezegd alle losse pakjes in één pak te pakken. Hierdoor werd dat veel te groot, in het bijzonder veel te zwaar en werd dus de kans op het breken van de punten van boeken vergroot. Immers hoe zwaarder het pak, met hoe hardere smak het neerkomt. Er moet dus niet één groot pak worden gemaakt want dat kost dan een driedubbele laag golfcarton. Bovendien was aan dit, geheel overbodig een meter plakband verknoeid.

Wanneer men het tot normale proporties terug brengt en er dan dus twee pakken van maakt, dan kan in zulke gevallen met een paar vellen oud papier en één vel golfcarton zonder gebruik van plakband een behoorlijk pak worden gemaakt dat dicht gebonden wordt met touw.

Voorts had men de jongen geïnstrueerd dit onwijs grote pak behalve in golfcarton, in te pakken in enkele grote nieuwe vellen door ons gekocht pakpapier, terwijl er op de bestelafdeling, op drie meter afstand, grote vellen op de grond lagen van uitgepakte boeken en er bovendien nog een rol oud pakpapier voor gebruik gereed stond.
Een hernieuwde oproep tot het gebruik van hersens, leek niet overbodig.

De ochtend van dezelfde dag had de baas in de gang een groot pak aangetroffen, waarin een reclamestuk verpakt was dat terug moest naar de uitgever, De Zuid- Hollandsche Uitgeversmaatschappij. Ook dit was prachtig verpakt in mooi, nieuw en dus duur betaald pakpapier.


In de tweede helft van de jaren vijftig vaardigde de heer Visser oekazes uit, (een verwijzing naar Russische Keizerlijke bevelen). De volgende betreft hoe om te gaan met binnenkomende berichten.

‘Elke mondelinge of telefonische boodschap of mededeling die een employé aanneemt, moet hij (zij) schriftelijk afdragen aan zijn/haar chef.
Voor bestellingen, aantekeningen, reclames, reserveringen, adreswijzigingen en berichten omtrent ziekte van personeelsleden zijn formulieren beschikbaar.
Andere mededelingen worden op kladpapier geschreven en kunnen onder meer betreffen de brutaliteit van de bezorger, berichten over betalingen, klachten over verkeerd geleverd of op verkeerd adres bezorgde boeken enzovoort.
Als deboodschap voor de ontvanger niet geheel duidelijk is, het gesprek niet afbreken, doch eerst met de chef overleggen wat te antwoorden, doch in ieder geval steeds opschrijven en daarna eventueel met mondelinge toelichting aan de chef afdragen.
ELKE BOODSCHAP STEEDS SCHRIFTELIJK AFDRAGEN


Zoetermeer, maart 2017, Jan Zwennes